در حال بارگذاری ...

بنیاد نخبگان استان لرستان کارگاه آموزشی «مهارت خودآگاهی و ارتباط مؤثر» را با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی برگزار کرد.

در راستای فعالیت‌های فرهنگی و با هدف توانمندسازی صاحبان استعدادهای‌برتر، کارگاه آموزشی «مهارت خودآگاهی و ارتباط مؤثر»با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی به‌همت بنیاد نخبگان استان لرستان و با همکاری دانشگاه لرستان و دانشگاه‌های استان و اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان در خرّ‌م‌آباد برگزار شد.

در این کارگاه، حمزه امیری؛ رئیس بنیاد نخبگان استان لرستان با تشریح اهداف این کارگاه، به لزوم برگزاری کارگاه‌ها توان‌افزایی اشاره کرد و گفت: فراگیری شیوۀ برقراری ارتباط مؤثر نخستین نیاز مستعدان‌برتر در مسیر توانمندتر شدن است.

در ادامه عزت‌الله قدم‌پور؛ هیئت‌علمی گروه روانشناسی دانشگاه لرستان و مدرس کارگاه، خودآگاهی را به عنوان یکی از ارکان ارتباط مؤثر نام برد و افزود: خودآگاهی، توانایی شناخت و آگاهی از خصوصیات، نقاط ضعف و قدرت بیان می‌شود که رشد آن کمک می‌کند فرد درک مناسبی از میزان استرس در روابط اجتماعی داشته باشد.

وی ضمن تعریف دو مقولۀ مهارت و زندگی، به بیان گام‌های هفت گانۀ مهارت برقراری ارتباط مؤثر پرداخت و شرکت‌کنندگان برخی از این گام‌ها را با ایفاء نقش به صورت عملی تمرین کردند.

قدم‌پور با اشاره به تعریف ارتباط مؤثر ادامه داد: در ارتباط مؤثر، علاوه بر اینکه فرد به خواسته‌های خود می‌رسد، افراد مقابل نیز حس رضایت دارند.

عضو هیئت‌علمی گروه روانشناسی دانشگاه لرستان تصریح کرد: ارتباط قدرت‌مدار-خودمحور، ارتباط منفی و منفعل و ارتباط مثبت و مؤثرانواع ارتباط بین‌فردی است. به ارتباطی که در آن، شخص می‌خواهد نظر خودش را به دیگران تحمیل کند، حوصله گوش دادن به حرف‌های دیگران را ندارد، بیشتر نصیحت می‌کند، رفتارش مستبدانه و دیکتاتوری است و دیگران را از عاقبت کارهایشان می‌ترساند، ارتباط قدرت‌مدار-خودمحور گفته می‌شود.

وی اضافه کرد: ارتباطی که در آن فرد کاملاً آگاهانه سعی می‌کند از درگیری اجتناب کند، حتی اگر نتیجۀ این پرهیز رنج‌بردن خودش باشد و به جای عمل، عکس‌العمل نشان می‌دهد. خواست‌های دیگران را به خواسته‌های خود ترجیح می‌دهد و اطرافیان هم بیشتر از رفتار او سوءاستفاده کرده و از طرف او تصمیم می‌گیرند و سهم او را در رابطه انکار می‌کنند یا به او کار بیشتری ارجاع می‌دهند، ارتباط منفی و منفعل نامیده می‌شود. در این ارتباط شخص اغلب عصبانی، مأیوس، رنجیده، انزواطلب و غیراجتماعی است و چنان تحت‌تأثیر احساسات و هیجانات قرار می‌گیرد که حتی عادی‌ترین خواسته‌هایش را هم نمی‌تواند بیان کند و در درون خود دائماً احساس نگرانی، نارضایتی و رنجش دارد.

قدم‌پور در ادامه با تشریح ارتباط مؤثر، خاطرنشان کرد: شخصی که رفتاری مثبت و تأثیرگذار دارد، در درجۀ اول با خودش و درونش رابطه‌ای آگاهانه دارد. خود و دیگران را آنطور که هستند می‌پذیرد. به نیازها، خواسته‌ها، افکار و ارزش‌های خود واقف است. به رهبری اراده خود برای تأمین نیازهای خود فعالیت و برای کسب حقوقش مقاومت می‌کند. از عزت‌‎نفس بالایی برخوردار است و برای رسیدن به خواسته‌هایش قدم اول را برمی‌دارد.

عضو هیئت‌علمی گروه روانشناسی دانشگاه لرستان تصریح کرد: از اهداف فرد در ارتباط مؤثر این است که به خود و دیگران آسیب نزند. مسؤول ارزش‌ها، عقاید، افکارش و عواطف باشد. در قبال خشنودی خود مسئول بوده و دیگران را مسؤول ناخشنودی خود نداند. از سوی دیگر، حد و مرزهای خود را تعیین کند.

در بخش دوم کارگاه، روش‌های کسب ارتباط مؤثر بیان و همچنین سطوح خودآگاهی و نقش آن در ارتقاء ارتباطات و هدف ارتباط مؤثر نیز تبیین شد. در ادامه، مهارت‌های ارتباط مؤثر و تکنیک‌هایی که در برقراری ارتباط مؤثر الزامی است، توضیح داده شد و کارگاه به‌صورت عملی ادامه یافت و هریک از شرکت‌کنندگان طی پرسش‌هایی و انجام آزمون‌های مربوط به سنجش فردی ارتباط مؤثر، خود را مورد آزمون قرار دادند و نتایح مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت.

در پایان تکنیک‌های عملی با نظارت مدرس اجرا شد و فرم نظرسنجی در رابطه با کیفیت برگزاری کارگاه و ارائه نظرات در بین شرکت‌کنندگان توزیع و متعاقباً نتایج آن جمع‌بندی شد.

لازم به ذکر است، به هریک از شرکت‌کنندگان در کارگاه«مهارت خودآگاهی و ارتباط مؤثر»، گواهینامۀ شرکت در کارگاه آموزشی اعطا شد.




نظرات کاربران